صفحه نمایش های لمسی چگونه کار می کنند؟

[iconbox title=”درحال ویرایش!” title_align=”center” content_align=”center” title_color=”#dd3333″ align=”center” type=”vector” icon=”momizat-icon-pencil2″ icon_align_to=”box” size=”24″ icon_color=”#dd3333″ icon_color_hover=”#dd9933″ ]این مطلب هنوز ویرایش نهایی نشده است! لطفا شکیبا باشید.[/iconbox]

[divide style=”dots” width=”short” color=”#81d742″]

در شماره ی 543 مجله دانشمند در مورد نمایشگرهای لمسی مقاله ای با عنوان ” آینده را لمس کنید! ” چاپ شده بود ، شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که :

چگونه نمایشگر های لمسی محل اشاره ی شما را تشخیص می دهند ؟!!

نمایشگر های لمسی به تدریج با کاهش قیمت شان فراگیر تر می شوند . این نمایشگر ها بر اساس 3 روش محل لمس یک شخص را شناسایی می کنند :

  • مقاومتی
  • خازنی
  • امواج سطحی انعکاسی

Resistance

سیستم مقاومتی تشکیل شده از یک صفحه ی شیشه ای معمولی که با ورقه هایی که یکی هادی و دیگری مقاومت داراست ، پوشانده شده است . این دو لایه توسط صفخه ای عایق از هم جدا نگه داشته می شوند و یک لایه ی مقاوم در برابر خراش روی همه ی آن ها را می پوشاند . هنگام روشن بودن نمایشگر در این دو صفحه جریان الکتریکی بر قرار می شود.  هنگامی که کاربر یک نقطه از صفحه را لمس می کند در آن نقطه دو لایه به هم متصل می شوند. تغییر در جریان الکتریکی توسط کامپیوتر (یا پردازنده دستگاه ) محاسبه شده و مختصات نقطه ی اتصال بدست می آید . چون مختصات صفحه شناخته شده می باشد یک درایور خاص ( نرم افزار راه انداز) این نقطه ی لمس شده را به چیزی که قابل فهم برای سیستم عامل باشد ، ترجمه می کند . این عمل بسیار شبیه به درایور موش (ماوس) است که حرکت ماوس را به کلیک یا حرکت در صفحه ترجمه می کند.

image_touch-resisitiv_gb

در سیستم خازنی یک لایه که در خود بار الکتریکی را ذخیره کرده است در روی صفحه ی شیشه ای نمایشگر قرار داده می شود ، هنگامی که کاربر یک نقطه از نمایشگر را توسط انگشت خود لمس می کند ، مقداری از بار های روی صفحه به کاربر انتقال می یابد و بنابراین از تعداد بارهای صفحه کاسته می شود . این کاهش ، در مداراتی که در چهار گوشه ی نمایشگر قرار دارند ، اندازه گیری می شوند و رایانه محاسبه کرده و از تغییر نسبی بار در هر کدام از گوشه ها ، دقیقاً محل تماس را پیدا کرده و آن را به نرم افزار درایور منتقل می کند . یک مزیت سیستم خازنی بر سیستم مقاومتی این است که تقریباً 90 درصد نور نمایشگر را از خود عبور می دهد و در حالیکه سیستم مقاومتی تنها حدود 75 درصد از نور را از خود عبور می دهد و این باعث می شود که تصویر در چنین سیستم هایی بسیار شفاف تر از سیستم های مقاومتی به نظر آید .

capacitive

در نمایشگر های با سیستم موجهای سطحی انعکاسی 2 مبدل (ترانسدیوسر )( یکی گیرنده و دیگری فرستنده ) در امتداد محور های x  و y  صفحه ی شیشه ای نمایشگر قرار داده شده اند . همچنین بر روی شیشه ، منعکس کننده هایی هستند که سیگنال ها را از فرستنده به گیرنده منتقل می کنند . مبدل گیرنده توانایی این را دارد که هرگونه اغتشاش در این سیگنال ها را که توسط لمس صفحه ایجاد شده باشد ، شناسایی و محل آن را نیز کشف کند.

در این روش هیچ لایه ای به صفحه ی نمایشگر اضافه نمی شود و بنابراین 100 درصد نور نمایشگر به چشم رسیده و شفافیت فوق العاده ای نسبت به سیستم های قبلی دارد. این شفافیت فوق العاده ، در سیستم امواج انعکاسی ، آن را مناسب ترین روش برای نمایش تصاویر گرافیکی بسیار دقیق می سازد .

تفاوت دیگر این سیستم ها در چیزی است که باعث لمس صفحه شده است ، می باشد . در یک سیستم مقاومتی، لمس کردن بایستی سبب اتصال دو لایه به هم گردد و فرقی نمی کند که این اتصال توسط انگشت دست کاربر باشد و یا توسط یک قلم صورت گیرد اما در سیستم خازنی حتماً بایستی یک اتصال با شئ هادی (رسانای بار الکتریکی) صورت بگیرد (که معمولاً انگشت کاربر است ) تا یک لمس فرض شود . سیستم امواج انعکاسی نیز همانند سیستم مقاومتی بوده و اجازه ی لمس با هر چیزی را به جز اشیای کوچک و سخت به ما می دهد (مانند: نوک خودکار) .

از لحاظ قیمت تمام شده ، سیستم مقاومتی ارزانترین است ، در این سیستم لایه ها می توانند توسط اشیای تیز از بین بروند. سیستم امواج انعکاسی سطحی معمولاً گرانترین می باشد.

[iconbox title=”” title_align=”center” content_align=”center” content_color=”#59d600″ align=”center” type=”vector” icon=”enotype-icon-cc” icon_align_to=”box” size=”32″ icon_color=”#81d742″ icon_color_hover=”#ffffff” ]ترجمه و گردآوری: جعفرصادق خورشیدی بنام و علی خورشیدی بنام | این مطلب در مجله «دانشمند» نیز منتشر شده است | انتشار با ذکر منبع و نام نویسنده مجاز است![/iconbox]

مقالات مرتبط

چه چیزی شیشه را شفاف می سازد؟

[iconbox title=”درحال ویرایش!” title_align=”center” content_align=”center” title_color=”#dd3333″ align=”center” type=”vector” icon=”momizat-icon-pencil2″ icon_align_to=”box” size=”24″ icon_color=”#dd3333″ icon_color_hover=”#dd9933″ ]این مطلب هنوز ویرایش نهایی نشده است! لطفا شکیبا باشید.[/iconbox] [divide style=”dots”…

میله های نوری چگونه کار می کنند؟

[iconbox title=”درحال ویرایش!” title_align=”center” content_align=”center” title_color=”#dd3333″ align=”center” type=”vector” icon=”momizat-icon-pencil2″ icon_align_to=”box” size=”24″ icon_color=”#dd3333″ icon_color_hover=”#dd9933″ ]این مطلب هنوز ویرایش نهایی نشده است! لطفا شکیبا باشید.[/iconbox] [divide style=”dots”…

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *