سوسک رباتیک دونده

حواستان باشد که پایتان را روی این روبات کوچک نگذارید!

وِلاسی‌رُچ1 یک روبات 6 پای کوچک 30 گرمی با توان حمل 120 گرم بار است که با الهام از ساختار حرکتی سوسک توسط پژوهشگران دانشگاه برکلی کالیفرنیا طراحی و ساخته شده‌است.

velociroach

دانکن هالدن و همکارانش از آزمایشگاه میلی‌سیستم‌های بیومتریک دانشگاه برکلی طراح و سازنده این روبات‌ها هستند. آنها زمان زیادی را صرف مطالعه آناتومی و ساختار بدنی-حرکتی سوسک‌ها کرده‌اند. آنها در نهایت ولاسی‌رچ را در مقیاسی بزرگ‌تر از یک سوسک واقعی و در بدنه‌ای به طول 10 سانتی‌متر ساختند.

این سوسک روباتیک در رده دوم سریع‌ترین روبات‌های جهان قرار گرفته‌است. این روبات با سرعت 7/2 متر بر ثانیه می‌دود، این یعنی 26 برابر طول خود را تنها در مدت 1 ثانیه طی می‌کند! (پیشنهاد می‌کنیم جمله قبلی را بار دیگر مرور کنید!)

TAYL-RoACH-complete1

مقام نخست سریع‌ترین روبات جهان متعلق به روبات ال.اس3 (یا چیتا) شرکت بوستون داینامیکز می‌باشد که می‌تواند با سرعت 2/3 متر بر ثانیه یورتمه بزند! (در شماره‌های آینده حتما در مورد این روبات‌ها صحبت خواهیم کرد!)

ولاسی‌رچ حتی از یک سوسک واقعی نیز سریع‌تر می‌دود. جالبست بدانید که سوسک‌ها با سرعت 5/1 متربرثانیه می‌دوند و بدون شک راز سرعت ولاسی‌رچ در ضخامت پاهای به شکل C آنست که از نوعی پلاستیک خاص و با اقتباس از پاهای سوسک به حالت فنری و منعطف ساخته ‌شده‌است.پاهای این روبات در مدت یک ثانیه 15 بار زمین را لمس می‌کنند و همچون یک سوسک واقعی از روی موانع عبور می‌کند. این روبات همیشه برروی 3 پای خود قرار دارد و این پاها دقیقا نقش یک سه‌پایه را برای حفظ تعادل در حین حرکت روبات، ایفا می‌کنند.

uc-berkeley-millibots

گروه سازنده این روبات در حال حاضر مشغول طراحی دوباره بدنه این روبات هستند تا در مقابل مرگ‌آور‌ترین دشمن سوسک‌ها، یعنی پای انسان(!)، مقاومت کند.

گفتنی‌است که روبات مشابه دیگری نیز توسط همین گروه ساخته شده‌است که این‌بار در انتهای بدنه خود دمی دارد که با حرکت دادنش می‌تواند در عرض یک چهارم ثانیه، روبات را بدون این‌که تغییری در سرعت حرکتش ایجاد کند، با زاویه 90 درجه از مسیر مستقیم منحرف کند. هرچند که این روبات با یک دم در انتهایش به جای سوسک، بیشتر شبیه یک مارمولک است!

  • 1- VELOCIRoACH
  • 2- TAYLRoACH

 

[iconbox title=”” title_align=”center” content_align=”center” content_color=”#59d600″ align=”center” type=”vector” icon=”enotype-icon-cc” icon_align_to=”box” size=”32″ icon_color=”#81d742″ icon_color_hover=”#ffffff” ]نوشته: علی خورشیدی بنام | این مطلب در مجله «دانشمند» نیز منتشر شده است | انتشار با ذکر منبع و نام نویسنده مجاز است![/iconbox]

مقالات مرتبط

7 حیوان که صدایشان از دور شنیده می شوند!

[iconbox title=”درحال ویرایش!” title_align=”center” content_align=”center” title_color=”#dd3333″ align=”center” type=”vector” icon=”momizat-icon-pencil2″ icon_align_to=”box” size=”24″ icon_color=”#dd3333″ icon_color_hover=”#dd9933″ ]این مطلب هنوز ویرایش نهایی نشده است! لطفا شکیبا باشید.[/iconbox] [divide style=”dots”…

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *